direct naar de inhoud

i4Trust kondigt eerste batch experimenten voor het delen van gegevens aan

• 226 MKB-bedrijven en 42 Digital Innovation Hubs (DIH’s), uit 23 landen, hebben deelgenomen aan de eerste open call van i4Trust, wat heeft geleid tot de selectie van 13 (dertien) experimenten;
  • Elk van de geselecteerde experimenten, gevormd door één DIH en ten minste drie kmo’s, zal tot € 120.000 aan aandelenvrije financiering ontvangen, naast training, coaching en mentoring;
  • De gekozen consortia zullen volledig worden ondersteund door de kernpartners van i4Trust om concepten rond veilig en effectief delen van gegevens te testen, te testen en te schalen, met behulp van het i4Trust-framework voor Data Spaces;
  • De geselecteerde experimenten, die gebaseerd zijn op echte use-cases, zullen aantonen hoe het i4Trust-raamwerk een solide basis biedt voor het creëren van Data Spaces in Europa;

Berlijn, Rotterdam, Warschau – 24 januari 2022 – FIWARE, iSHARE en FundingBox kondigen vandaag de start aan van 13 (dertien) experimenten die gericht zijn op de ontwikkeling van innovatieve diensten, gebaseerd op het i4Trust-framework. Deze diensten zullen referentiemodellen worden van hoe Data Spaces helpen bij het ontwikkelen van een duurzame data-economie, gebaseerd op eerlijke en betrouwbare gegevensuitwisseling.

De 13 (dertien) Europese experimenten – afkomstig van Spanje tot Finland – werden geselecteerd als onderdeel van de eerste open call van i4Trust, die in mei 2021 werd gelanceerd. De gekozen consortia, gevormd door één DIH en ten minste drie MKB-bedrijven, zullen volledig worden ondersteund door de belangrijkste partners van i4Trust die hen begeleiden bij de implementatie, het testen, piloten en schalen van hun services.

Al met al omvatten de experimenten use cases in AgriFood, Cities, Energy, Environment, Logistics en Ports en laten ze zien hoe bestaande processen verder kunnen worden verbeterd en nieuwe innovatieve diensten kunnen worden gecreëerd door het veilig en effectief delen van gegevens tussen slimme applicaties.

Wat staat er in petto voor de experimenten?

Elk van de experimenten zal tot € 120.000 aan aandelenvrije financiering ontvangen om hun use case te ontwerpen en uit te voeren. Tijdens de experimenten zullen de betrokken bedrijven en DIH’s deelnemen aan verschillende bootcamps om mogelijke synergieën tussen de experimenten te verkennen en verder te werken aan hun fondsenwervingsstrategie.

Samen hebben FIWARE, iSHARE en FundingBox – de organisaties die het i4Trust-programma leiden – ondernemerservaring opgebouwd en beschikken ze over uitgebreide technische expertise. Bovendien hebben de drie organisaties een uitgebreid netwerk van gerenommeerde mentoren, oprichters, investeerders, technologen, normalisatie-instellingen en innovators die een uitstekende waarde aan de experimenten zullen toevoegen.

Juanjo Hierro, i4Trust Project Coordinator zei: “We zijn verheugd om de eerste dertien experimenten te verwelkomen bij i4Trust, wat een belangrijke mijlpaal is voor het programma. We kijken ernaar uit om de positieve resultaten – en de geleerde lessen – die ze zullen opleveren, te presenteren als de allereerste referentie-use cases die zijn ontwikkeld met behulp van het i4Trust-framework.”

“Als gevolg van deelname aan het negen maanden durende mentorprogramma op maat, zullen KMO’s, DIH’s en technologiepartners die betrokken zijn bij de experimenten koplopers worden in de Data Spaces-revolutie. Ze laten zien hoe organisaties efficiënter en kosteneffectiever kunnen werken, samenwerken met andere partijen om innovatieve diensten voor bestaande of nieuwe klanten te creëren en uit te breiden naar nieuwe markten gericht op datawaardeketens. We verwachten dat de experimenten een positieve en langdurige impact zullen hebben op de ontwikkeling van Data Spaces in Europa”, vervolgt hij.

Open standaarden: de bouwstenen van op IoT gebaseerde oplossingen en diensten

Het i4Trust-framework brengt een reeks samengestelde open source-bouwstenen op basis van open standaarden, namelijk: 1. Componenten voor Digital Twin Data Exchange; 2. Slimme datamodellen; 3. Mechanismen voor identiteits- en toegangsbeheer; en 4. Trust Anchor, Data Marketplace en Data Publication Services. Met behulp van het raamwerk moeten de experimenten als volgt concrete uitdagingen in diverse bedrijfs- en productieketens oplossen:

• AgriSpace4Trust (Griekenland) stelt voor om datahubs te creëren om data verzameld door weerstations of agro-omgevingssensoren te exploiteren en deze vervolgens open te stellen voor een bredere lokale gemeenschap, waardoor een effectieve en eerlijke verspreiding van datadiensten mogelijk wordt;
  • Agrimed (Italië) streeft naar interactie tussen IoT-gebaseerde Smart Agriculture-technologieën en duurzaamheidsbeoordelingsdiensten om efficiënte, maar duurzame Smart Farming in Agriculture 4.0 te stimuleren;
  • AgroTrust (Italië) streeft naar transparante traceerbaarheids- en certificeringsprocessen van landbouwproducten om het vertrouwen tussen consumenten en de hele voedselproductieketen te versterken. De tool stelt boeren ook in staat plantages beter te beheren;
  • CoLoDaS (Nederland) streeft naar de ontwikkeling van een geavanceerd logistiek platform ter ondersteuning van een grotere transparantie van processen en het betrouwbaar delen van gegevens tussen alle betrokken actoren binnen de logistieke toeleveringsketen, terwijl de CO2-voetafdruk van de transportsector wordt verkleind;
  • CO2-Mute (Frankrijk) streeft ernaar alternatieve mobiliteitsdiensten te promoten door middel van gamification. Forenzen die met hun eigen voertuig rijden, krijgen prijzen als ze duurzamere routes nemen in het woon-werkverkeer;
  • CoLLMI (Portugal) is van plan de logistieke operaties te optimaliseren door ‘Collaborative micro-hubs’ voor te stellen: gemeenschappelijke logistieke centra, opgezet in strategische gebieden die door meerdere logistieke bedrijven worden gedeeld bij het afleveren van pakketten;
  • DSWEU (Finland) is van plan om het potentieel van CO2- en energiereductieprojecten voor niet-residentiële gebouwen te demonstreren. Op deze manier kunnen consumenten van datadiensten beter begrijpen hoe verbeterde energie-efficiëntie kosten bespaart en bijdraagt aan het milieu;
  • DV4CUL (Spanje) streeft ernaar de impact van stadsvracht op 1. congestie te verminderen; 2. ruimtegebruik; 3. emissies; en 4. leveringskosten door het bevorderen van CycleLogistics-praktijken en samenwerking tussen alle belanghebbenden die betrokken zijn bij stedelijke logistiek;
  • e-CMR Hub (Nederland) stelt voor om een vertrouwde service voor e-CMR (elektronisch klantrelatiebeheer)-aanbieders te ontwikkelen om producenten en vervoerders te verzekeren dat hun operationele proces in de hele toeleveringsketen wordt ondersteund, ongeacht welke e-CMR-aanbieder daarbij betrokken is;
  • eVine2Wine (Slovenië) stelt voor om de relevante druivenproductie van wijngaarden te delen met de hele waardeketen om een superieur product en een betere klantervaring te bieden;
  • FarmData4All (Spanje) is op een missie om een dataserviceplatform te ontwikkelen dat alle agenten in de vleesproductieketen met elkaar verbindt, wat resulteert in het optimaliseren van processen en kosten, terwijl het ook diensten met een hogere toegevoegde waarde biedt;
  • iGreenPort (Spanje) streeft ernaar de kwaliteit van het zeewater in havengebieden te monitoren zodat zinvolle inzichten kunnen worden verzameld voor de aquacultuurindustrie, terwijl ook verontreiniging in het milieu in een vroeg stadium kan worden opgespoord;
  • SLAM (Nederland) wil het potentieel van slimme lantaarnpalen binnen steden en leveranciers verkennen door een geïntegreerde aanpak te bieden die een technisch dataplatform, marktplaats en een serviceportaal combineert, waardoor steden en bedrijven zinvolle inzichten krijgen.
Wat gaat er gebeuren?

i4Trust lanceert haar tweede open call in mei 2022, en de meeste van de hierboven genoemde geselecteerde experimenten zullen hun mijlpalen presenteren op de FIWARE Global Summit (14-15 september 2022), in Gran Canaria (Spanje).